Pollenplager?


Her er 11 tips som kan hjelpe:

1. Ta medisin etter legens anvisninger. Start i tide før symptomene blir for sterke. Medisinene skal tas regelmessig og forebyggende selv om du på enkelte dager har få eller ingen plager.

2. Ta hensyn til egen allmenntilstand, særlig ved fysiske kraftanstrengelser. Vær forsiktig med hardtrening ute når spredningen er på sitt sterkeste. Vær obs på mulige kryssreaksjoner fra rå frukt og grønt. Alkoholinntak kan forverre symptomene.

3. Vaskansikt og hender når du har vært ute. Skyll håret og skift putevar før leggetid.

4. Pollenpartiklene samler, og fester, seg på overflater og i tekstiler. Ved bevegelse blir det til svevestøv som kommer på øyeslimhinnene eller pustes inn. Ekstra rengjøring kan hjelpe.

5. Unngå utlufting av huset, eller tørking av klær utendørs, når pollenutslippet er størst, fra morgen til ut på ettermiddagen. Luft kveldstid eller natt, men med måte – det slipper alltid pollen inn.

6. Skift filtre i ventilasjonssystemer før og etter pollensesongen. Hold bilens dører, soltak og vinduer lukket, sjekk om du må skifte pollenfilter i bilen.

7. Kjæledyr får pollen i pelsen utendørs, dusj eller børsting hjelper.

8. Informer omgangskrets, arbeidsgiver m.fl. om sykdommen slik at de forstår, kan ta hensyn og tilrettelegge. Studenter kan søke om forlenget eksamenstid. Legeerklæring kreves.

9. Ta ferie frapollenspredningen/pollenplagene – høyt til fjells, langs kysten, utlandet.

10. Pollenmaske som dekker nese og munn minsker innånding av pollen. Pollen-nett/filter kan plasseres over vinduer og dører og slipper inn mindre pollen i boligen. Det hjelper å dekke til håret og å bruke solbriller ute.

(Kilde: Astma- og allergiforbundet)

11. Linser og solbriller beskytter mot pollen! Spesielt endagslinser som kastes hver dag kan beskytte noe mot plager . Solbriller kan også gjøre hverdagen med pollenplager litt lettere.